Friday, March 6, 2009

Film dan Digital, I Love you both.

Memory card aku tak boleh masuk. Luckily, aku ada bawak Film camera, with 2 extra films!

In the first place, sepatutnya aku bagi memory card dari handphone, tapi terlupa. Nemind. :)

800 dan 200 are kodak 800 and Fuji 200. 

How i wish i can take photos from my digital camera. Sigh.. I love digital and Analogs. I this context, Digital cameras and Film cameras.

Many of my friends love to make these statements:

"Gile pelik Kamera kau."
"Besar sangat."

Oh, yes. memang besar. Sebab tu aku suka.

 Have you ever heard about panoramic cameras? They can take photos, for 120 degree. I know, not that famous like cybershot, coolpics, yada yada. 

Ah, one more thing. 
Typical statement:

Kau still pakai filem? Gila oldies.

Oh yes, memang pakai filem. dan aku suka, sangat-sangat!

Dah buat research sebelum buat statement tu? Sila revise statement anda.  Aku still pakai digital, dan tengah improve skill yang tak seberapa. 

 At the same time, i feel that there are too many differences between films and digital. Needless to say, I love digital for its perfection and i love film for its imperfection. 
 
 Pernah tak masa sekolah dulu, korang ada kamera filem, sayang nak guna. Ada satu masa ni, korang nampak satu view yang sangat best, dan korang cuba letakkan harapan yang menggunung supaya gambar yang korang ambil tu menarik.

 Ok, lepas tu, bila dah habis 36 shot, korang cepat-cepat bergegas ke kedai cuci gambar yang paling dekat, untuk proses gambar.

 Turns out, gambar yang korang ambil tu pulak cantik sangat-sangat, lagi cantik dari apa yang diharap. 

 Korang akan simpan gambar tu sampai mati.

Atau

 Gambar yang korang cuba ambil tu tak jadi, dah la gelap, tak pun burn. Sure tak puas hati kan?


Oh, yes. Aku suka kedua-dua situasi di atas. Perasaan untuk bergambar itu makin meninggi.

 Dengan digital, aku letakkan diri aku untuk belajar bergambar, so aku lagi mahir guna filem. Digital ni macam cikgu kepada fotografi. Kita kena cuba-cuba, atau bertanya pada orang yang lebih mahir.

 Filem pula macam satu eksperimen yang akan melekat dalam otak sampai bila-bila. 

Aku tahu zaman filem akan habis tak lama lagi. So, bila sampai masa tu, bila kedai dah tak jual filem, dan bila filem hanya ada dijual di eBay secara bundle, Aku akan simpan kamera filem, dimana aku takkan bagi siapa-siapa pun guna lagi. It's time for them to rest.

I Love You. :) 

I put my heart and soul into digital and film.
Eventhough aku serba tak tahu. Ilmu kurang.

Terima kasih.

2 comments:

rajanurhazirah said...

hey mr persistence,

i echo your desire :-)

anisdiyana said...

me tooo!!film n digital best!!!!!!!!